Hem / Lättläst

Sjukvårdspartiet

Lättläst

Här hittar du lättläst information om vårt parti och vad vi vill. 
Du kan även ladda ner vårt handlingsprogram längre ner på sidan.
Om du har en fråga till oss finns kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Om Sjukvårdspartiet i Värmland

 
Vi heter Sjukvårdspartiet i Värmland, men många kallar oss SiV.
Vi startade 2001 på grund av att flera sjukhus i Värmland lades ner. 
Vi finns bara i Värmland.
Hälsa, vård och omsorg är jätteviktiga frågor för oss
men även Värmlands utveckling, kollektivtrafik, folkhälsan och kulturen i länet.

 

Partiordförande heter Madeleine Weinholm Nyqvist.
Partiledare / Gruppledare är Marianne Utterdahl.

 

Vi är ett tvärpolitiskt parti.
Det betyder att vi varken är röda, gröna eller blåa.
Vi är ett mittenparti och kan samarbeta med alla partier.

Vad vill Sjukvårdspartiet i Värmland?

Vård och hälsa

  • Stärka vårdcentralerna och korta köerna
  • Vården ska nära finnas – i hela länet
  • Psykisk hälsa: snabb hjälp för barn, unga och vuxna
  • Tandvård nära – oavsett var du bor
  • Kvinnors symtom ska tas på allvar
  • Äldre ska leva ett aktivt och värdefullt liv – ensamhet ska motverkas
  • Rehabilitering via natur, kultur, rörelse och professionell vår

 

Barn-, unga- och funktionsrätt

  • Barn ska ha det bra, trygga och kunna påverka
  • Samhället ska byggas tillgängligt för alla från början

 

Personal vård

  • Bra arbetsvillkor och rimliga arbetstider
  • Personalen ska kunna påverka sin arbetssituation

 

Kollektivtrafik

  • Billigt och enkelt att åka buss och tåg
  • Kollektivtrafiken ska nå hela länet

 

Kultur och utbildning

  • Mer stöd till föreningar, museer och arrangörer
  • Folkhögskolornas skavärnas

 

Miljö och klimat

  • Mer förnybar energi och mindre utsläpp
  • Giftfria miljöer i regionens lokaler

 

Ekonomi och styrning

  • Skattepengar ska användas klokt och öppet
  • Inga oförändrade ledningsnivåer
  • Öppna möten i regionstyrelsen
  • Frysa arvoden och partistöd ett år

 

Beredskap

  • Vård, energi och transporter ska fungera även vid kriser
Klicka på bilderna om du önskar ladda hem vårt lättlästa handlingsprogram

Hej!

Jag heter Elin Edfelt Laage .

Jag är gruppledare i SiV Säffle

Vi i Sjukvårdspartiet i Värmland jobbar inte bara med sjukvård.
Vi vill ha ett tryggt och bra Värmland – för alla.

Men vi behöver bli fler.
Ju fler vi är, desto mer kan vi påverka.

👉 Bli medlem också,

så gör vi skillnad tillsammans. 

Klicka bara på knappen bli medlem så ses vi snart

 MVH

Elin  

Sjukvårdspartiet i Värmland